Archive for August, 2010

MicroStock – good or bad?

Microstock… Hvis du spørger mig, er det forkert på så mange niveauer at det kan få blodet til at koge for de fleste professionelle fotografer. Det var, oprindeligt, en fantastisk mulighed for nye up-and-comming fotografer til at få en masse øvelse, måske en smule eksponering (pun intended :p) og hvis de var rigtige dygtige, opleve at få en lille skilling for deres arbejde. Idag, har disse micro stock agencies ødelagt mere end de gør gavn. Med metoder der minder om børnearbejde i u-landende har de en stor del af branchen i et jern-greb der er svært at slippe ud af. Det er beskidt. Enhver professionel fotograf, eller folk med ønsker om at blive det bør læse John Harrington’s “Best business practices for the photographer” for et wake-up call af dimensioner.
Den digitale verden har om noget revolutioneret den fotografiske forretning på mange planer – men der ér en bagside af medaljen; konkurrencen er vokset enormt. Det er normalt en god ting – en rigtig god ting endda – men der nogle forvridende elementer der spiller ind.

Som tingene er idag, er den professionelle fotograf NØD til at differentiere sig selv overfor sit marked for at kæmpe mod horderne af glade amatører med udstyret på rette sted. Kvaliteten som moderne udstyr leverer idag, er nærmest per automatik professionel. Derfor må fotografen der skal leve af det, være bedre end amatøren der gladeligt gør det gratis. Han skal være bedre til at lave billeder, bedre til at køre de projekter som et shoot er og er nød til at differentiere sig selv som værende en forretning som en kunde kan stole på. I sidste ende er det vel i en kundes bedste interesse at kunne skyde en opgave afsted og have en god mavefornemmelse om at der ikke alene kommer et resultat tilbage, men at det også er brugbart – hver gang. Det er her den professionelle fotograf kan differentiere sig. Han kan også skille sig selv ud fra mængden, ved at det arbejde han leverer blæser håret tilbage på enhver kunde – her er problemet så, at der findes masser af kreative ildsjæle der kan levere ligeså god kvalitet; og gladeligt gør det gratis: Det er disse personer der er det største problem for industrien: De gør det i god mening, men i processen skader de de professionelle fotografer der skal leve af det, og endnu værrere, de skader sig selv. De værdsætter ikke deres eget arbejde og får ikke den betaling de fortjener – og nej, en note i et magasin om at xxx har leveret billedet er ikke betaling nok; det er at blive snydt for 5000,- og få bygget sig et renomé som den fotograf der leverer gratis billeder (og når du stopper med det, står den næste klar i kulissen til at gøre det samme – og du tjener stadig ikke en krone). Det er synd for dem, og det er synd for branchen – de eneste der i sidste ende tjener på det, er kunderne – og her tænker jeg bla. på magasiner med op mod flere millioner oplag, der sparer en skilling på deres kreative udgifter. De burde skamme sig og være dem der tager teten – men som med alting, er det cold cash der vinder; og det kan man ikke holde imod dem.

Hvad skal den proffesionelle fotograf gøre? Være professionel selvfølgelig – ikke falde i fælder som at arbejde gratis, levere højeste kvalitet arbejde og gøre det hver gang. Han skal være en forretning kunden kan stole på – hver gang.

Denne post blev lidt længere end det var meningen – i virkeligheden ville jeg bare dele dette link: Time Magazine Cover Photo Ripoff – en artikel på engelsk om Microstock – spændende læsning ;-)